سید علی جان بلیغ

بسم الله الرحمن الرحیم

حجت الاسلام سید علی جان بلیغ فرزند ملا سید مسلم از اعقاب و فرزندان حضرت سید شاه ولی یا شاه والح برادر سید فقیه مجتهد زاهد حضرت سید شاه قباد ولی رحمت الله علیه در سال 1317 هجری شمسی در منطقه اورمون در دره سنگلاخ به دنیا آمد.

تحصیلات ابتدایی را نزد پدرش حجت الاسلام ملا سید مسلم فراگرفت و در سن 17 سالگی جهت ادامه تحصیل به شهر کابل مهاجرت نمود و در نزد اساتیدی چون آقای حجت و آیت الله شیخ محمد علیجان و آیت الله شیخ محمد امین افشار تلمذ کرد. او از شاگردان برجسته آیت الله افشار بشمار میرفت.

حجت الاسلام بلیغ, در شهر کابل در مساجد و حسینیه های مناطق شهرآرا (کلوله پشته), خواجه بغرا, چهار قلعه وزیرآباد, قلعچه و قلعه فتح الله خان سالها به تبلیغ, تدریس و امامت اشتغال داشت و خدمات زیادی انجام داد.

بعد از کودتای هفتم ثور کمونیست ها, در سال 1357 و دستگیری و شهادت آیت الله شیخ محمد امین افشار, سرپرستی و مسئولیت حسینیه عمومی قلعه فتح الله خان تا زمان سلطه طالبان بر شهر کابل, به عهده آقای بلیغ بود و ایشان در این مکان مقدس با برافراشته نگه داشتن پرچم امام حسین علیه السلام به تبلیغ معارف دینی, احکام شرعی و حل مشکلات مردم میپرداخت.

آقای بلیغ در سال 1360 توسط عوامل حکومت کمونیست ها به اتهام همکاری با مجاهدین دستگیر و به مدت یکسال در زندان مخوف پلچرخی زندانی شد.

ایشان بعد از سقوط کابل به دست طالبان مجبور به مهاجرت به ایران شد و در تهران نیز در مجالس محل سکونت خود به امامت و تبلیغ احکام شرعی ادامه داد تا این که در روز هشتم ماه دوازده 1378 به سن 61 سالگی دارفانی را وداع گفت و در گورستان بهشت زهرا آرام گرفت.

روحش شاد و یادش گرامی باد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی مطالب

آخرین مطالب

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید