حضرت شاه ولی (شاه والح)

حضرت سید شاه(شاه والح) ولی برادر حضرت سید فقیه مجتهد زاهد سید شاه قباد ولی رحمت الله علیه بود و سادات شاه ولی (شاه والح)در حال حاضر در سنگلاخ حضور ندارند, دلیل این عدم حضور شاید آن باشد که فرزندان حضرت سید شاه ولی(شاه والح) رحمت الله علیه بیشتر در ابتدای دره ی سنگلاخ که شامل خروتی و بخشی از جلریز از جمله دره مهربان میشد سکونت داشتند و در اثر ستم و تجاوز حکام وقت و اقوام سلطه جو, مجبور به مهاجرت در شمال و مناطق مرکزی هزاره جات شده اند.

چنان که بخشی از اولاده ی شاه ولی (شاه والح)برادر حضرت سید شاه قباد ولی رحمت الله علیه که در دره ی مهربان جلریز سکونت داشتند مجبور شدند این دره را ترک نموده و در منطقه باد آسیاب حصه ی دوم بهسود مقیم شوند. هم اکنون این سادات معظم در بهسود بنام سادات در مرو که لهجه ی محلی دره مهربان است یاد میشوند. حجت الاسلام دکتر سید عبدالحمید معصومی و اقوام شان از سادات معظم بادآسیاب و از اولاده ی حضرت شاه ولی(شاه والح) رحمت الله علیه هستند. سادات در مرو (دره مهربان) از شش طایفه و یا به تعبیر محلی شش تول به قرار ذیل تشکیل شده اند.

1- تول عموجی: این تول نسب شان به سید علی خان( مشهور به عموجی) می رسد و در منطقه شیکه و سفید بید زندگی دارند و آنها سادات با تقوا, اهل علم و فرهنگ میباشند. این قوم شخصیت های علمی, فرهنگی و سیاسی با نفوذ داشته و دارند, از جمله مرحوم حاج سید معصوم, پدر شهید سید محمد حسین معصومی, شخصیت مقتدر و با نفوذ بهسود, شاه حسین از جمله عیاران ملی و مردم دار که خواهان عدالت بود و در این راه مبارزه نمود, دکتر سید عبدالحمید معصومی فرزند شهید سید محمد حسین معصومی, از چهره های ماندگار علمی کشور, مرحوم سید غلام حسن کربلایی, سید سردار هاشمی, پسر مرحوم سید احمد مشهور به سید تکیه دار, سید آقاحسین کربلایی, سید مظفر, سید محمد و سید بهادر که هر کدام از آنان از شخصیت های بانفوذ و نمایندگان این طایفه میباشند.

2-تول آکُل: این تول نسب شان به سید آکُل میرسد و در منطقه ی بینی زردک زندگی دارند و دارای شخصیت های بوده و هستند, از جمله مرحوم سید احمد شاه و سید شاه یوسف مشهور به سید ملک از شخصیت های با نفوذ و محترم در منطقه میباشند.

3- تول تروش: این تول نسب شان به سیدی که مشهوری به تروش هست میرسد و در منطقه قوری زندگی دراند. این طایفه دارای شخصیت های با نفوذ بوده, شجاع و عیارگونه میباشند. از جمله مرحوم سید تروش که انسان مقتدر و شخص با درایت بود و نیز مرحوم شیخ میر, نماینده و کلان قوم, با شجاعت و سخاوت بوده است. فعلا سید کریم فرزند مرحوم سید شیخ میر, کلان قومش میباشد.

4- تول داده: این تول نسب شان به سید سردار و بالاخره به سید تروش میرسد, و در منطقه ی سرتاله زندگی دارند و دارای شخصیت های مهم بوده و هستند, از جمله مرحوم سید عیسی خان مشهور به رئیس, یک روحانی با تقوا و شخصیت جهاده و تا آخر عمرش بعنوان روحانی مصدر خدمات فراوان درجامعه گردیده است.

5- تول عبدالله: این تول نسب شان به سید شاه انور بابه از اولاده ی شاه ولی میرسد و در منطقه سرتاله زندگی میکنند و دارای شخصیت های بزرگ بوده و هستند, از جمله مرحوم سید عبدل کربلایی که شخصیت با نفوذ و کلان قوم بوده است و هم چنین مرحوم سید عیسی شخصیت روحانی و بانفوذ, در حال حاضر شخصیت روحانی و کلان این تبار سید عارف عرفانی میباشد.

6-تول خدمت: این تول نسب شان به سید شاه انور بابه میرسد و در منطقه ی قوره زندگی دارند و دارای شخصیت های مهم بوده و هستند که از جمله مرحوم سید کمال که کلان قوم و شخصیت با نفوذ بود. در حال حاضر سید محمد کمالی و سید قاسم از بزرگان و شخصیت های تاثیرگذار این تیره میباشند.

اعقاب دیگر حضرت شاه ولی رحمت الله علیه نیز به مرور زمان در مناطق مختلف از جمله دره صوف, بامیان, پنجاب, گنداب, مور, سرخ جوی ورس, سراب باد اورکه, تکتکه, قرختک و… مهاجر شده اند.

سادات قرختک بهسود از اعقاب سید محمد رضا نیز از نسل حضرت شاه ولی (شاه والح)و سنگلاخی تبار هستند. سید محمد رضا مشهور به سید زاور, مدفون در قَرخَتَک, سر سلسله سادات قرختک می باشد و مقبره اش در آن محل زایران و ارادتمندان زیادی دارد. سید محمد رضا مرد عالم, عارف,پارسا و صاحب کرامت بود که تکیه خانه قرختک را تاسیس نمود. همان طوری که ذکر شد, ایشان از اعقاب حضرت شاه ولی (شاه والح)رحمت الله علیه برادر حضرت سید شاه قباد ولی رحمت الله علیه و سنگلاخی تبار بودند. نسب نامه سید محمد رضا  و دیگر سادات نسل حضرت شاه ولی (شاه والح) رحمت الله علیه را میتوانید در کتاب سنگلاخ زادگاه من به نویسندگی مهندس مصباح زاده مطالعه فرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی مطالب

آخرین مطالب

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید