حذف نام و هویت مردم، در حقیقت قتل عام همان مردم است

قال الله تعالی: یا ایهاالناس انا خلقناکم من الذکر و انثی و جعلناکم شعوبا و قبائل التعارفو ان اکرمکم عندالله اتقیکم. یعنی خداوند میفرماید ای انسانها من شما را از یک مرد و زن خلق کردم، و شعبه شعبه و قبیله قبیله(دارایی هویت مختلف ) قرار دادم تا از همدیگر شناخته شوید. بدرستی که گرامی ترین شما نزد خداوند با تقواترین(پرهیزگارترین ) شماست.

بنا بر این از نظر هویت جمعی و اجتماعی، قتل عام و نسل کشی و جنایت علیه بشریت تنها کشتار با سلاح نیست، بلکه هر اقدامی یا هر سیاستی یا هر کاری یا هر برنامه ای که بر خلاف خواست مردم، باعث حذف و دگرگونی هویت مردم و انکار حقوق سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی مردم شود، در حقیقت آن جنایت و قتل عام همان مردم است، این خلاف اسلام، خلاف حقوق بشر و دموکراسی است، خلاف عدالت و برابری و خلاف وحدت و انسانیت هست. جهان که در آن زندگی میکنیم متشکل از اقوام و نژاد ها و فرهنگ هایی مختلف اند. هیچ قوم و ملیتی حاضر نیست، هویت و اصلیت اش را کسی یا گروهی یا دولتی تغیر دهند، درباره آن خلاف خواست مردم تصمیم بگیرد. 

یا آنرا بنام و یا زیر نام ملیت و قوم دیگر قرار دهند. مثلا آیا اقوام تاجیک و ازبک و هزاره و ترکمن و بلوچ و ترک و یا هرقومی دیگر در کشور یا اقوام جهان، حاضر است از نام و هویت قوم شان بگذرد و آنرا بنام پشتون یا کدام قوم دیگر تغیر دهد؟ مسلما جواب منفی است هیچ کسی و هیچ قومی چنین نخواهد کرد. پس هیچ کسی حتی دولت افغانستان حق ندارد، نام و هویت هیچ قوم و گروهی را تغیر داده تحت نام قوم دیگر قرار دهد. مگر که خود آن شخص و آن قوم بخواهند، وگرنه این کار بدترین و بزرگترین جنایت است، خلاف قوانین الهی وخلقت و خلاف قوانین ملی و بین المللی و حقوق بشر است. بر عکس دولت ها موظف است تمام اقوام را برسمیت شناخته با برنامه هایی گوناگون از فرهنگ ها(هویت ) آنها پاسداری کنند. بلی که هفت و نیم میلیارد جمعیت جهان همه انسان هست. اما، هر انسانی در هر کشوری دارایی هویت خاص خودشان هست. هر انسانی در دنیا علاوه بر هویت فردی، دارایی هویت خاص قومی خود است( که بیشتر هویت به اساس ارث و خلقت است که شامل تبار و خون و نژاد و دیگر تعلقات مشترک میشود) و هویت ملی (که بیشتر هویت جغرافیایی-سیاسی است و معمولا با مرزها شناخته میشود) هویت فرهنگی(که بیشتر هویت مذهبی و دینی و زبانی و گویشی و نوع پوشش و سبک زندگی و رسم و رواج و تاریخ است ) که هر شخص و هر قومی این هویت ها را با خود نسل اندر نسل دارد. بناء همین هویت است که بواسطه آن یک قوم از قوم دیگر یا یک شخص از شخص دیگر شناخته و تفکیک میشود. هویت نیز دارایی عناصر و اجزاء تشکیل دهنده ای بسیار است که هویت از آنها ساخته میشود. 

از خصوصیات ژنتیکی و ارثی و ظاهری(فرم صورت و رنگ و شکل و شمایل) گرفته تا نوع پوشش و گویش و سبک زندگی و زبان و تاریخ و رسم و رواج وغیره همه و همه عناصر تشکیل دهنده ای هویت است. شاید بسیاری از عناصر فرهنگی هویت، مثل عناصر دینی یا زبانی یا ملی هویت، بین اقوام زیادی در یک کشور یا جهان مشترک باشد. اما هستند عناصر هویتی ویژه ای مثل خصوصیات ظاهری و نژادی و تباری و نوع پوشش و رسم و رواج و رفتار و عنعنات اجتماعی و بخش از تاریخ وغیره که مربوط به قوم خاص است که یک قوم را از قوم دیگر تفکیک میکند و باعث شناخت آنها از همدیگر میشوند. بناء این هویت ها را، کسی یا گروهی یا دولتی حق ندارد، با هیچ سیاستی یا برنامه ای آن را حذف کند. مگر خود شخص یا خود آن قوم که میتواند آنرا تغیر دهد یا دگرگون کند. که البته چنین چیزی را هیچ قومی هرگز نکرده و نمیکند. لذا کمیسیون تثبیت هویت اقوام، حق ندارد بر خلاف قانون اساسی و تفسیر ستره محکمه تصمیم بگیرد که از ذکر هویت رسمی سایر اقوام در اسناد ملی و شناسنامه هایی برقی جلوگیری کنند یا آنرا تغیر داده تحت نام و هویت اقوام دیگر قرار دهند، هویت مردم حیات مردم است بناء هیچ مردمی چنین چیزی را هرگز تحمل نمیکند در ضمن این کار بزرگترین و بدترین جرم و جنایت است که سبب بحران هویت میشود که در نهایت مشکل بحران هویت، باعث خطرناکترین مشکلات در کشور خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی مطالب

آخرین مطالب

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید